Egészség, betegség - mit lát az órád?

2020.11.22

A Garmin sport- és okosórák egyre több egészséggel, pillanatnyi állapottal, erőnléttel kapcsolatos értéket mérnek. Ezek igen hasznosak lehetnek, főként ha testedben valami változik, pl. egy betegség közeleg. Azt azért az elején szögezzük le, hogy nem orvostechnikai mérőműszerekről van szó, de ha az abszolút értékek nem is feltétlenül tűpontosak, a tendenciák mindenképpen hordozhatnak fontos információkat.


A pulzust nem csak edzés közben, hanem 0-24-ben követik, amiből kiderül pl. az igen fontos nyugalmi pulzus értéke.
Sok modellben olyan optikai szenzor található, amely a pulzus mellett a véroxigénszintet (pulseOX, oxigén-szaturáció) is képes mérni, ami a vér oxigén-telítettségét mutatja meg, vagyis hogy a véred az elméleti maximális 100%-hoz képest mennyi oxigént szállít.
A Body Battery értéke pedig pontosan az, amit a neve alapján sejteni lehet: az aktuális “töltöttségedet” mutatja, figyelembe véve az elmúlt időszak terheléseit, a pihenőfázisokat, és mindehhez a pulzus alakulását.

És ezen a ponton egy kicsit rendhagyó, interjú-szerű formává alakul a bejegyzés: átadom a szót Merész Mártonnak, aki  a Magyar Légimentő Nonprofit Kft.-nél teljesít szolgálatot, mint Oxyologus szakorvos, valamint a PTE KK SBO sürgősségi szakorvosa, és természetesen maga is Garmint használ, jelenleg épp egy Instinct Solart.

 

Mit mutat meg a 0-24-es pulzusmérés?


Edzés közben megszokott a pulzus követése, de mit tudunk meg a nap edzésen kívüli részének pulzusfigyeléséből, ill. az éjszakai nyugalmi pulzusból?

 

Márton: Magáról a pulzusról tankönyvet lehet írni, ahogy azt már sokan meg is tették. Orvosi szempontból rengeteg jelentőséggel bír a pulzus és annak jellemzői, részletesen ebbe nem is mennék bele. A pulzus a szív percenkénti összehúzodàsàt mutatja meg, legkönnyebben a csukló külső részén, vagy a nyakon tapintható és számolható az értéke. A mellkas pántok kvázi egy EKG monitor standard elvezetésének megfelelő elektromos jelet mérnek, míg az órák optikai szenzorral működnek. Értelemszerűen a pànt pontosabb mérési eredményt ad, a dinamikus változásokat jobban le tudja követni, de egy 7/24 órás, folyamatos pulzus monitorozàsra tökéletesen alkalmas egy Garmin óra. Egy 24 órás viselés során jól ki tudja számolni a viselője nyugalmi pulzusát, valamit mind a fizikai aktivitás, mind a stressz okozta pulzus kiugrásokat is szépen le tudja követni. Alapvetően a nyugalmi pulzus elég nagy szórást mutat.  Tankönyvi érték a 70/perc, de egy jó verőtérfogattal rendelkező élsportoló jól elvan egy 45-50/perc pulzussal, míg nem ritka, hogy hölgyek esetén 90/perc körüli érték is gyakran előfordul. Magának a pulzusnak is megvan a napszaki ciklusa (diurnalis ciklus), mely hátterében a szervezet nagyon precíz és bonyolult neuro-endokrin rendszere áll.

Ennél fogva tökéletesen alkalmas egy pulzusmérő óra, hogy betekintést nyerjünk a szervezetünk normális működésébe, és észre vegyük, ha valami változás történik. Egy hosszúra nyúlt este, éjfél utáni fekvés, valamint esti alkohol fogyasztás látványosan emeli az éjszakai pulzusszàmot, ahogy pl egy felületes éber alvás is, mondjuk egy folyamatos készenlét egy kisgyermek mellett, vagy egy éjszakai műszak. Egy kezdődő betegség első jele lehet a pulzusszám emelkedése, megelőzve a hőemelkedést, vagy a láz kialakulását.  Nem ritka eset, hogy egy aktivitás mérő eszköz buktat le bizonyos betegségeket! Az alvási apnoé szindróma könnyen fülön csíphető egy alvás monitorozásra alkalmas eszközzel. Ebben a betegségben alvás közben csökken a légzés szám, ennek lehet mechanikus és idegi oka is, a következménye a vér oxigén szintjének csökkenése, a pulzus emelkedése, a szervezet oxigén hiánya, metabolikus eltérések. Az illető reggel kialvatlanul ébred, és a keringésére is rendkívül terhelő hatással bír a betegség. Egy Garmin óra az új Elevate HR szenzorral bizony nagyon jól tud jönni ilyen esetben, jól jelzi a pulzus emelkedését, az oxigén szaturàció csökkenését, a felületes alvást, a sok éjszakai ébredést, valamint bizonyos órák már a légzés számot is jól mérik. A pulzust sok tényező növeli, értelemszerűen a sportolás is. De mi a helyzet akkor, amikor ülünk nyugalomban, nem kerget minket senki, és mégis csipog és rezeg a Garmin, hogy pulzusriasztàs? Igen gyakori kardiológiai betegség a különböző re-entry tachycardiàk (AVNRT). Egy járulékos izomköteg a szív elektromos ingerületét kórosan továbbítja a kamrákra, így gyakorlatilag egyik pillanatról a másikra a nyugalmi pulzus többszöröse, nem ritkán 160-180/perc pulzus lép fel. Gyakran mire az illető EKG közelébe kerülne, szűnik a ritmuszavar. De az órából jól kiolvasható az elteres, akár diagnisztikus jelentőségű is lehet, így az illető hamarabb eljuthat egy kardiológiai szakvizsgàlatra, elektrofiziológiàs beavatkozàsra. Sokkal rosszabb betegség egy pitvarfibrillàció, ami a felső szívüregek, a pitvarok remegése, szabályos összehúzodàs helyett. Itt az anatómiai viszonyok miatt a pitvari kis zsebekben a vérlemezkék összecsapódnak, vérrögök alakulnak ki, és akár féloldali bénulást okozhatnak egy agyi verőérben elakadva. Ez a kórkép pulzus deficitet okozhat, ami azt jelenti, hogy az EKG-n akár 150-160/perc lehet a frekvencia, de a pulzus csak mondjuk percenként 60-70 és rendkívül szabálytalan. Ezt is képes jelezni egy pulzusmérős eszköz. 

 

Mit ír le pontosan a véroxigénszint (szaturáció)?


Mi számít normális értéknek, honnantól kell elkezdeni aggódni? Hogyan módosítják az értéket a testben lévő különféle változások (fáradtság, túledzettség, közelgő vagy már megérkezett betegség, láz), esetleges külső behatások (magashegyi környezet, szennyezett levegő) - ha módosítják egyáltalán? Tapasztalatod szerint mennyire pontos ez a mérés a Garmin órákban?

 

Márton: Ahogy írtad, az oxigén szaturàció azt mutatja meg, hogy milyen a vér oxigén telítettsége. 95-100% között van a normál értéke. 90% alatti érték már aggasztónak számít. A fáradtság, a túledzettség, sőt, a láz sem szabadna , hogy befolyásolja az értékét egy egészséges szervezetben. A magashegyi levegő esetén csökken az O2 szaturàció szint, sportolók számára nagyon is hasznos lehet egy erre alkalmas Garmin, hogy nyomon kövessék az aklimatizàciót, magassági edzés során. Betegségek közül a légúti megbetegedések során csökken a szaturàció értéke. Akár a légutak szűkülete miatt (pl asthma, COPD), akár a tüdő légzőfelületének csökkenése miatt ( tüdőgyulladás, tüdő ödéma, tüdő embólia). Egy asthmàs beteg hozzá van szokva egy alacsonyabb szaturàciós értékhez, nem ritka a 90-95% közötti érték esetükben, egy súlyos asthmàs rohamban drasztikusan csökkenhet az értéke, és ezt jól tudja jelezni egy pulzox mérő.

A Garmin Instinct Solar Elevate HR szenzora alkalmas a mérésére, tapasztalatom szerint a klinikailag tesztelt orvostechnikai eszközöktől (Zoll és Lifepak 15) olyan 3-4%-kal térnek el az én esetemben. Általában 95% mér az órám, míg a validàlt eszközök 99-100%ot mutatnak. Persze ez könnyen adódhat abból, hogy nem az ujj végén a körömlemez alatt mér, ahol az a legideálisabb, hanem a csuklón, ahol vastagabb a bőr, szőrös a kéz. De önmagában a dinamikus változások megfigyelésére tökéletesen alkalmas. És ez most, a COVID járvány alatt nagyon is aktualitását nyerte. Napi otthoni ellenőrzéssel tudjuk észlelni, ha esik az oxigén szintünk, és az bizony utalhat covid okozta vírusos tüdőgyulladásra.

 

Body Battery - hogyan születik meg ez az érték, mik befolyásolják?


Jelent-e gondot, ha reggelre nem vagyunk 100%-ra töltődve? Mi a Body Battery normális “merülési üteme”?

 

Márton: Na, ez az a kérdés, amihez szerintem jobban ért egy bennfentes garminos, aki tudja, hogy pontosan milyen paramétereket számol és mit milyen súllyal vesz figyelembe az algoritmus. Elsőre azt mondanám, hogy "it's magic!", méghozzá azért, mert gyakran ijesztő, hogy mennyire pontos! Én még soha nem voltam reggel 100%on :) Igaz, nem is alszom annyit, amennyit kellene. Örülök ha a napi 6 órát át tudom lépni. Érdekes, hogy a munkahelyemen, ha éjszaka nem ébresztenek, akkor többet tölt vissza mint itthon, valószínű a mozgás érzékelés jelentős szereppel bír, mert a munkahelyemen egyedül alszom, itthon meg nem ritka, hogy reggelre átcsempészi magát mind a három gyerekünk. Az biztos, hogy a pulzusszám emelkedése nagy mértékben csökkenti az értékét. Nekem rendszeresen írja, hogy stresszelek, ami így is van, egy helikopteres riasztás szépen emeli a pulzust, megy is rendesen lefelé a body battery. De egy esti sörözés, már akár egy üveg sör is meglátszik benne. Az alkohol ugye növeli a pulzust. Hogy van e normális merülési ütem, nem tudom, szerintem ez az az érték ami a leginkább egyéni ebben az eszközben.

 

Végére a legérdekesebb kérdés: mit árulnak el a fenti értékek?

Az óra figyeli a pulzust, a véroxigénszintet, kalkulál egy Body Battery értéket. Látjuk a számokat, és a grafikonokat az órán, vagy akár a Connecten. Milyen következtetések vonhatók le ezekből az értékekből, illetve azok változásából? Látható-e, ha nem megfelelő az edzések és pihenések aránya? Mennyire képes egy ilyen okosóra “előre jelezni” a különféle betegségeket? Itt gondolok akár szív- és érrendszeri problémákra, a klasszikus “gyengülős-belázasodós” betegségekre, vagy a jelenlegi  legkeményebb aktualitásra, a covid-19 esetleges támadására?

Márton: Az biztos, hogy egy betegséget elég jól előre tud jelezni. Saját tapasztalat, hogy a napokban alacsonyabb volt a body battery értékem, pedig még semmi speciális tünetet nem produkàltam. A nyugalmi pulzusom is felkúszott 63-ról 70 fölé. Majd péntek reggel arra keltem, hogy a pulzusom 115/perc, reggel hatkor, a body battery kb 5 egységet töltött az éjjel, és visszanézve hajnali négy óra óta volt 100/perc felett a pulzusom. A mosdóra menve egyből felment 130/perc értékre, majd kora délutánra be is lázasodtam. A Covid PCR tesztem negatív, két nap után jobban vagyok, múlt a láz, az izom fájdalom, és két nap után most, hogy írom ezeket a sorokat, a body battery már elkezdett felmenni, eddig 5ön stagnált, most már 24en áll. Holnap azért még megyek egy ismétlő tesztre, és ha az is negatív, akkor újra munkába állok. De az órám eredményei biztatóak ;)

Összefoglalva: IGEN! Ez nem egy orvostechnikai eszköz, nincs validàlva, de hasznos, NAGYON hasznos. Aki komolyabban sportol, annak nem kell magyaráznom, hiszen tudja, hogy alkalmas arra, hogy regenerációs időt számoljon, edzés hatékonyságot mérjen. Aki csak hobbiból szeretne egy jó eszközt, ami tökéletes értesítésjelző is, annak is bátran ajánlható a Garmin. Én elég sok gyártó okosóráját próbáltam már az elmúlt tíz évben. A Garmin esetén az ember nemcsak egy okosórát kap, hanem egy komplex ökoszisztémàt, a Garmin connect alkalmazással, kiváló üzemidőt, mindig leolvasható, funkcionális kijelzőt és egy első osztályú aktivitásfigyelőt, a jelenleg elérhető talán legjobb szenzor rendszerrel. A hab a tortán, hogy e mellé még van egy nagyon jó csapat a közösségi oldalon, ahol az ember rengeteg inspirációt kaphat, illetve egy első osztályú forgalmazói háttér. Sokan nem értik, mire is jó egy ilyen eszköz, aztán a puding próbája az evés, felveszik, kipróbálják, aztán azt veszik észre, hogy jelvényeket gyűjtenek, hogy reggelente nézik, hány órát aludtak, kielemezik a heti aktivitásukat, megdöntik az előző napi lépésszámot, emelet számot. Ez az eszköz, ez az ökoszisztéma be tudja szippantani az embert, és mozgásra, sportolásra serkenteni! A mai, mozgásszegény, automatizált világban ez egy nagyon fontos és jó dolog!

Köszönöm szépen a megkeresést!