Jelszó emlékeztető

Tisztelt Ügyfeleink!

Egy technikai hiba miatt előfordulhat, hogy nem tudnak bejelentkezni e-mail címükkel és jelszavukkal.
Javasoljuk, hogy az Elfelejtett jelszó funkcióval állítsák vissza jelszavukat:

https://www.garmin.hu/ujjelszo

[ X ] BEZÁR
Array
(
    [0] => blog
    [1] => edzeselemzes---mert-es-szamitott-ertekek
)
Array
(
    [MID] => 1483
    [PARENT_MID] => 0
    [CK] => NAVIGATE
    [LNG] => HUN
    [MENULABEL] => BLOG
    [PID] => 1441
    [NEWSID] => 0
    [ACTION] => blog
    [MENUTYPE] => MAIN
    [CATSUBSLENGTH] => 0
    [ISCATMENU] => 0
    [TARGET] => 
    [MENUPOS] => 11
    [MENUACCLEVEL] => 30
    [MAINCODE_VISIBLE] => 1
    [SUBCODE_VISIBLE] => 1
    [SECSUBCODE_VISIBLE] => 1
    [ADMSIGN] => 0
)

Edzéselemzés - mért és számított értékek

2019.09.10

Napjainkban a sportórák által mért értékek már messze túlmutatnak a táv, idő, tempó, magasság, és a pulzus rögzítésén. Az újabb modellek folyamatosan hozzák az újdonságokat ezen a területen is, ezek értelmezésében próbálunk kicsit segíteni. Ez a tájékoztató nem teljes körű, illetve tartalmazhat egyszerűsítéseket. A számodra fontos kérdésekben nyugodtan kérd ki szakember véleményét!


Fontos 1: nem minden óra képes az összes lentebb ismertetett értékek mérésére. Ennek részint hardveres okai vannak (egy adott szenzor hiánya), de akadnak olyan - jellemzően számított - értékek, amik egy adott típus megjelenése után egy szoftverfrissítéssel megérkezhetnek. Ezért most a konkrét típusok sorolásától eltekintünk, az egyes elérhető méréseket és becsléseket az órák termékoldalán a specifikációknál megtalálod, de ügyfélszolgálatunk is szívesen segít a döntésben.


Fontos 2: az alábbi mérőszámok az óra által mért nyers értékekből különféle képletek alkalmazásával kerülnek számításra. Ezek a számítások széles társadalmi átlagokon alapulnak, ezért lehet, hogy Te fent vagy lent kilógsz ezekből, nem feltétlenül lesz hajszál pontos minden abszolút érték. Ha pontos adatokra van szükséged, egy sportdiagnosztikai labor felkeresését ajánljuk, ezt követően az általuk mért értékek megadásával az óra több számítása pontosítható lesz.


Fontos 3: a fentebb leírt - többnyire becsléseken és számításokon alapuló - értékek miatt nem feltétneül a megjelenő abszolút értékekben kell vakon hinned, inkább a tendenciák, a különféle edzésállapotokat követő változások lehetnek érdekesek. Vagyis pl. egy kitartó edzésmunkát követően a VO2max emelkedése az igazán értékes információ, nem a konkrét szám.


VO2max

A test által percenként és testúlykilogrammonként maximálisan felvett oxigén mennyisége. A keringési rendszer állapotának, edzettségének mérőszáma. A futáshoz és kerékpározáshoz tartozó VO2max értéke eltérhet, mivel a különféle tevékenységekhez más oxigénszükségletek tartoznak. A futási VO2max megállapításához pulzusméréssel rögzített futásokra, míg a kerékpáros VO2max-hoz pulzus- és teljesítményméréssel rögzített kerékpározásokra van szükség.

A VO2max érték gyors, látványos ugrásokra nem igazán képes, kitartó edzésmunkával növelhető. Hosszabb kihagyás, betegség, sérülés után természetes, hogy az érték némiképp csökken.

Tejsavküszöb, vagy laktátküszöb (LTHR)


A 4-es és 5-ös pulzuszóna határa. (Ebben a formában leginkább csak akkor értelmezhető, ha a pulzuszónáidat beméretted egy sportdiagnosztikai laborban!) Ennél a köszöbértéknél kezd a szervezet több tejsavat termelni, mint amennyit le tud bontani, ezért ez az állapot sokkal rövidebb ideig tartható fenn, mint egy alacsonyabb tartományban végzett edzésmunka. Kevésbé edzett sportolók esetében akár 10-15 perc küszöb feletti tevékenység is határozottan érezhető megterhelést, az edzés végén hosszabb “lábadozást” okozhat, ami önmagában nem kóros jelenség.

Az erre alkalmas órák egy-egy megterhelőbb - a laktátküszöböt érintő - edzést követően is képesek automatikusan detektálni az értéket, illetve tartalmaznak egy kifejezetten a küszöb mérésre hangolt vezetett edzést. Ha új LTHR érték születik, az óra képes ennek megfelelően újraszámolni a felhasználó pulzuszónáit is.


Futásdinamikai adatok


Egyes pulzuspántok (HRM-Run, HRM-Tri), illetve a Running Dynamics Pod szenzor segítségével a futáshoz tartozó mozgásforma részletesebb adataihoz juthatunk. A millisecundumban megadott talajérintési idő és a függőleges oszcilláció a futás közbeni “pattogás” mértékéről ad információt. A lépésfrekvenciából (percenkétni lépésszám) és a távból kalukulált lépéshossz értéke azt mutatja meg, hogy a különféle tempóknál mennyire nyújtod el lépteidet. A bal és jobb láb közötti talajérintési idő egyensúly az egyenetlen terhelést segít időben észlelni, ami túlterhelésről, sérülésről tájékoztat. Sérülésből történő felépülés során is segít követni a javulást.

A futásdinamikai adatok rögzítéséhez a megfelelő pánton vagy szenzoron kívül ennek fogadására képes óra is szükséges.


Aerob és anaerob edzésterhelés


Egy-egy edzésre vonatkozóan az óra megadja, hogy az adott tevékenység mekkora terhelést jelentett az aerob (klasszikusan zsírégető), ill. az anaerob (leginkább a gyorsulást elősegítő) tartományban. A skála 0-5-ig terjed mindkét tartományra vonatkozóan. A magasabb érték erősebb edzést jelent az adott tartományban.


Zónákban töltött idő


Ez az egyszerű grafikon megmutatja, hogy az edzés során melyik pulzuszónában mennyi időt töltöttünk. Helyesen megadott pulzuszónák esetén hasznos adatot szolgáltat arról, hogy az edzés mennyire volt megterhelő. Pl. ha a 2-3-as tartomány van határozott túlsúlyban, akkor az edzés a zsírégető fázisban zajlott, míg ha a 4-es, esetleg 5-ös tartományok is jelentősebb mennyiségben érintve voltak, akkor az anaerob fejlődésnek köszönhetően egy sikeres gyorsító edzésről beszélhetünk.

Mivel az 5-ös tartományban eltöltött hosszabb idő igen komoly igénybevétel a szervezetnek, egy keményebb edzés vagy verseny után az a grafikon is segít megérteni, miért is esik jobban egy kis hanyattfekvős lábadozás a célban.


Edzési állapot


A folyamatosan végrehajtott edzések és a közöttük eltelt pihenő időszakok figyelembevételével kalkulált mutató. Megadja, hogy a fenti adatok alapján a jelenlegi edzési állapot eredménytelen (túl kevés edzés vagy pihenés), túlterhelt (pihenő hiánya, túlezdés), eredményes (megfelelő terhelés, ami fejlődést jelent), vagy csúcs (általában rövid ideig fennálló állapot, ami egy eredményes edzésidőszak “kicsúcsosodása”, optimális egy versenyen való részvételhez). Az edzésállapot számításához kb. egy hétnyi folyamatos edzés szükséges. Ha nincs elegendő adat a kalkulációhoz (frissen vásárolt óra, vagy hosszabb kihagyás), akkor a “nincs állapot” jelzés látható.


Heti edzésterhelés


Miután az óra kicsit “megtanulta” gazdája működését, meghatároz egy szerinte optimális terhelési sávot. Az egyes edzések hossztól és megterheléstől függő pontszámot érnek, ezek összegzése adja a heti terhelést. Értelmezése egyszerű: ha a megadott sávban vagy, optimális a terhelés, alul vagy felül kilógva pedig alul- illetve túledzésre figyelmeztet az érték.


4 hetes terhelési fókusz


Megmutatja, hogy az elmúlt 4 hétben az edzéseid milyen arányban eredményeztek fejlődést az aerob, intenzív aerob, ill. anaerob zónákban. Az óra mindhárom pulzustartományra vonatkozóan meghatároz egy szerinte optimális terhelési mennyiséget, az ehhez képest ténylegesen elért fejlődést láthatod az egyes sávokban. A tartományon kívüli érték itt is alul-, ill. túledzettséget jelezhet, de nem összességében, hanem csak az adott edzészónára vonatkozóan. Ha tehát pl. sok lassú futásod van, de kihagyod a magasabb pulzussal járó gyorsító edzéseket, akkor az aerob terhelésed rendben lehet, vagy akár túl is futhat a javasolt sávon, miközben az anaerob sávban elmaradsz a szükséges szinttől.

Helyreállítási tanácsadó


Az edzés adatainak (hossz, intenzitás), valamint az edzés megelőző időszak történéseinek (korábbi edzések, pihenés) figyelembevételével becsült érték. Órában, illetve nagyobb terhelés esetén napban adja meg, hogy mennyi ideig nem célszerű újabb megterhelő edzésbe vagy versenybe kezdeni. A feladat nem a teljes tétlenség! Például egy verseny utáni napon a rövid átmozgató kocogás, némi séta, nem versenyszerű bringás közlekedés bőven belefér. Az érték dinamikusan változik, vagyis ha azt nem tartjuk be, és mégis becsúszik egy erősebb edzés, a helyreállítási tanácsadó arányosan növelt értéket fog mutatni.


Body Battery


Százalékosan adja meg a test energiatartalékát. A számításhoz a pihenés és az egyes fizikai terhelések, valamint a nap közbeni pulzusváltozások, stresszint alakulását veszi figyelembe a rendszer. Egy jól sikerült alvás után 100% körüli ébredés, egy-egy edzés után dinamikusabb merülés mutatja az üzemszerű működést. Ha estére a Body Battery nagyon alacsonyra merült, akkor nem biztos, hogy jó ötlet egy igazán megterhelő edzésbe kezdeni.


Versenyjelző


A becslés leginkább a számított VO
2max értéken alapul, és azt adja meg, hogy versenytempóban - vagyis közel teljes erőbedobás mellett - milyen időt érhetsz el a legnépszerűbb távokon: 5km, 10km, félmaraton, maraton. A versenyjelző mögötti algoritmus változhat, illetve egyes típusok esetében kicsit eltérhet, tehát semmiképpen ne érezd kötelezőnek az abban foglaltak teljesítését!


Hőmérséklet alkalmazkodás


Százalékos értéken megmutatja, hogy szervezeted mennyire alkalmazkodott a magas hőmérsékleti viszonyokhoz. Az érték 22°C felett nyer értelmet. A 100%-os csúcs azt mutatja, hogy tested a lehetőségekhez képest felkészült a magas hőmérsékleten való edzésre, de természetesen ez nem jelenti azt, hogy ugyanazt a pulzus-tempó párt fogod produkálni 35°-ban, mint kellemes 15-ben.


Heti intenzív percek


Amerikai tudósok szerint heti 150 perc mozgás mindenképpen szükséges az egészséges életmódhoz - szerintünk ez nyugodtan lehet több :) - , ezért ez az érték az alapértelmezett, amit az óra “elvár” gazdájától. Az összesítésbe nem csak a ténylegesen indított edzések számítanak bele, hanem például egy tempós séta is, amikor csak egyszerűen rajtad volt a tevékenységkövetésre is képes órád. A magasabb pulzustartományban végzett mozgás duplán számít, vagyis pl. egy 30 perces futás akár 60 perccel is pörgetheti a számlálót. A heti cél értéke módosítható.


Véroxigénszint


A véred által aktuálisan szállított oxigén mennyiségét adja meg százalékos skálán. Az érték 100%, ha minden egyes erre hivatott vörösvértest szállít oxigént, vagyis a vér oxigén telítettsége elérte a maximumot. A százalékos érték oxigénszegény környezetben - például nagy magasságban - alacsonyabb, ez természetes. A véroxigénszint mérése mozgás közben nem tud igazán pontos lenni, az óra hátlapján lévő vörös LED-es szenzor ezt legnagyobb pontossággal a lehető legkevesebb mozgás mellett tudja produkálni. Itt fokozottan érdemes tisztában lenni azzal, hogy az óra nem orvosi mérőműszer, ilyen szintű precizitást nem várhatunk el tőle!